Najboljša predstava, prejemnica grand prix je predstava Harms je kriv! Matije Solceta
S slovesno podelitvijo nagrad se je v Veliki dvorani Lutkovnega gledališča Maribor zaključil 13. bienale lutkovnih ustvarjalcev Slovenije. To je nacionalni bienalni festival, ki v svoj program uvršča najboljše slovenske lutkovne predstave preteklih dveh sezon, tokrat po izboru selektorja Igorja Tretinjaka, potekal je med 10. in 13. septembrom 2025. Poleg devetih predstav v tekmovalnem programu in štirih v spremljevalnem, je festival ponudil strokovne dogodke s fokusom na lutkovni tehnologiji, showcase predstavitve slovenske lutkovne umetnosti tujim gostom in odprtje dveh razstav.
Predstave je ocenjevala mednarodna strokovna žirija v sestavi: Maša Radi Buh, Tanja Komadina in Ivo Barić. Žirija je v svojem poročilu zapisala:
Žanrska raznolikost letošnjega izbora, ki je – tako kot je opazila že žirija prejšnjega bienala – nadaljevala z raznorodnimi izraznimi sredstvi in estetskimi usmeritvami, je ponovno prikazala širino razumevanja tako lutkovnega kot animacije, ki se enako drzno raziskuje v predstavah za odrasle in tudi za najmlajše, ki niso vedno priča le preverjenim oblikam in formam, temveč se predstave posvečajo širjenju jezikovnega in gledališkega vesolja.
Podčrtujemo pomen nastajanja otroške produkcije lutkovne umetnost in gledališča za otroško publiko različnih starosti, medtem ko razmeroma veliko število kvalitetnih predstav za odrasle ponovno potrjuje, da lutkovna umetnost s svojo suverenostjo, kompleksnostjo in ustvarjanjem celostnih gledaliških trenutkov nikakor ne zaostaja za drugimi uprizoritvenimi praksami.
Prijetna festivalska atmosfera in prepletenost ljudi vseh segmentov lutkovne umetnosti in publike, ki se v festivalskih dneh vzporedno ob tekmovalnem programu srečujejo na razstavah, predstavah, pogovorih in predstavitvah, vzpostavlja tudi mednarodne povezave ter tvorijo utrip polnokrve lutkovne umetnosti.
Nagrade 13. bienala lutkovnih ustvarjalcev Slovenije:
Nagrado za najboljšo predstavo oziroma grand prix prejme predstava Harms je kriv! v produkciji Teatra Matita in Mednarodnega centra lutkovne umetnosti Koper
Odrska uprizoritev nepredvidljivosti absurdne stvarnosti Daniila Harmsa nas v sosledju igre Matije Solceta nepričakovano zagrabi, da se prepustimo navidezni improvizaciji niza fragmentnih zaporedij. Skozi igro se plastijo različna stanja neulovljivega sosledja in atmosfer, ki ustvarjajo niz asociacij. Te pa gradijo nepričakovanost igre in približevanja jedru, ki se ves čas izmika.
Scenografijo zapolnjuje impresivno zasnovan stroj iz harmoničnih in drugih raznorodnih mehanskih delov in manjših predmetov, kar ustvarja enigmatično celoto. S patiniranimi teksturami in barvnimi toni zaživi kot likovno enovito starinsko glasbilo.
Odrski ustroj je poln domiselnih rešitev, ki presenečajo – je oder znotraj odra. Z zvočnimi in glasbenimi vložki, odrskimi efekti ter ponavljanji razpira asociacije o hektičnosti ter norosti sveta, ob katerih zasije umetnikova neukrotljiva kreativnost in moč umetnosti.
Nagrado za režijo prejme Tin Grabnar za predstavi Transport: Tovor v produkciji Lutkovnega gledališča Maribor in Transport: Odhod v produkciji Lutkovnega gledališča Ljubljana
Tin Grabnar z inventivnim pristopom, v katerem spretno kombinira preciznost in umetniško kreativnost, ustvari odrska dogodka, ki sta tehnično izpopolnjena in prefinjena, a hkrati razpirata tudi nežno in polno čustveno izkušnjo.
Miniaturni prizori, polni pomembnih detajlov, okoli katerih se razgrinjajo fragmenti vsakdanjega življenja posameznikov, se izkažejo kot sugestivno izrazno sredstvo, statične figure pa se s pomočjo realističnih zvokov preobrazijo v močno identifikacijsko izkušnjo.
Vsak premik, zvok in vizualni znak je orkestriran z natančno pozornostjo za detajle, režiser pa z ambicioznim konceptom demonstrira zavezanost k eksperimentu in zamišljanju, kam vse lahko seže lutkovno gledališče.
Nagrado za igro in animacijo prejme Matija Solce za predstavo Harms je kriv! v produkciji Teatra Matita in Mednarodnega centra lutkovne umetnosti Koper
Matija Solce v predstavi Harms je kriv! izstopa s svojo izjemno preciznostjo in mojstrskim čutom za ritem, s katerima vsako gesto opremi z jasnostjo in pretočnostjo. Intenziven in močan stik z občinstvom Solce gradi na podlagi neposrednosti in angažiranosti, s katerima gledalce zvabi v edinstveno in unikatno izkušnjo, ki se odvija v skupnem prostoru med odrom in avditorijem.
Še posebej zaznamujoča in privlačna je Solcetova redka sposobnost kombiniranja precizne časovne usklajenosti in tehničnega mojstrstva s sproščeno in igrivo improvizacijo, kjer nastane edinstveno ravnovesje med disciplino in spontanostjo.
Nagrado za animacijo prejme zasedba predstave Mišek Julijan v produkciji Lutkovnega gledališča Ljubljana
Gašper Malnar, Zala Ana Štiglic, Ajda Toman in Domen Nagode v predstavi Mišek Julijan zasijejo v kolektivni uigranosti in usklajenosti, zaradi česar tudi predstava zasije kot dinamično in celostno odrsko doživetje ter priča o pomenu timskega dela, natančnosti in kreativnosti.
Njihova spretna animacija v kombinaciji z inovativno uporabo scenografije presunljivo oživi like iz pripovedi in ustvari živo tapiserijo akcije, ki hkrati zaobjema tako igrivost kot sproščenost.
Nagrado za oblikovanje zvoka in glasbe prejme Mateja Starič za predstavi Transport: Tovor v produkciji Lutkovnega gledališča Maribor in Transport: Odhod v produkciji Lutkovnega gledališča Ljubljana
Zvok in glasba Mateje Starič v predstavah Transport: Tovor in Transport: Odhod se profilirata s svojo večkanalsko bogatostjo, s katero ustvarja potopitveno okolje, ki sočasno obdaja in vodi občinstvo. V obeh predstavah je zvočna slika samosvoj karakter, ki oblikuje atmosfero, narekuje ritem, prevzema narativno vlogo in poglablja čustveni učinek zgodbe.
Realistično, a hkrati inovativno oblikovanje zvoka priča o predanosti eksperimentaciji, ki ta uprizoritveni element popelje daleč preko le učinka v ozadju.
Nagrado za lutkovno tehnologijo prejmejo Aleksander Andželović, Matej Lazar in Gregor Kuhar za predstavi Transport: Tovor v produkciji Lutkovnega gledališča Maribor in Transport: Odhod v produkciji Lutkovnega gledališča Ljubljana
Projekt Transport predstavlja prelomno tehnološko inovacijo v sodobnem lutkovnem gledališču, ki integrira kompleksne, inovativne in vrhunske sisteme, ki se gladko združijo z likovno podobo in zgodbo, da ustvarijo hiperrealističen uprizoritveni svet. S pristopom, ki spaja natančno inženirstvo z umetniško kreativnostjo, nastaneta predstavi, ki sta s tehnično prefinjenostjo mejnika inovacije v tem polju ter predstavljata izjemno razburljiv razvoj v sodobnem lutkarstvu.
Nagrado za celostno adaptacijo prejme predstava Mišek Julijan v produkciji Lutkovnega gledališča Ljubljana
Predstava Mišek Julijan k adaptaciji literarne predloge pristopi velikopotezno in s polno mero domišljije ter osnovno zgodbo in likovno podobo slikanice obdrži kot ogrodje, na katerem zgradi popolnoma lasten likovno-uprizoritveni univerzum.
Krožno zasnovana scenografija, ki pozornemu pogledu ponuja marsikateri zabaven detajl, je bogato in dinamično igrišče, v katerem nas mišek Julijan in drugi prisrčni liki povabijo v emotivno-afektivni vrtiljak, ki besede v veliki meri zamenja za nerazumljiv džibriš in s tem spodbuja zaupanje v moč lutkovnega in odrskega dogajanja.
Nagrado za likovno podobo prejme Sara Slivnik za predstavi Transport: Tovor v produkciji Lutkovnega gledališča Maribor in Transport: Odhod v produkciji Lutkovnega gledališča Ljubljana
Likovna zasnova Sare Slivnik v predstavah Transport: Odhod in Transport: Tovor temelji na natančno izdelanih 3D modelih in figurah, ki z estetiko neposredno odsevajo temo predstave in vizualnega realizma.
Osnovna surova konstrukcija je nadgrajena z dodelanimi scenskimi kosi, ki se med predstavo sestavljajo, razstavljajo in spreminjajo v realistične, a miniaturne prizore, ki se konkretno v samem aktu sestavljanja navezujejo na dejanja znotraj igre, kot so nakladanje na kamion ali gradnja in rušenje hiše.
Natančna obdelava površin in poslikava ter premišljena uporaba barv za posamezne elemente ter prostore, ki ustvarjajo poudarke in vodijo oko, ne deluje zgolj kot iluzija, temveč skupaj z odrskimi efekti dežja in dima ter zvoka ustvarja prepričljivo atmosfero, ki gledalca pritegne v središče dogajanja. Likovni koncept tako postane samostojen interpretativni okvir predstave. Ta se z zgodbo prepleta v kritiški aparat, ki izostri pogled na izpostavljeno temo predstav.
Posebno nagrado žirije prejme predstava Paradiž v produkciji Slovenskega ljudskega gledališča Celje
Notranje doživljanje posameznega lika se na odru navidezno zamrzne v enem samem izrazu obraza maske, a se kljub temu v doživljajskem smislu nenehno spreminja skozi moč telesne govorice, ki masko oživi in jo neločljivo poveže in izostri z igralčevim gibanjem v celovit lik.
Raznolikost karakterizacije vseh nastopajočih se gradi postopoma, skozi precizno odmerjen gib, ki je kdaj potenciran in humoren, a hkrati boleče resničen. V napetosti med humorjem in resničnostjo ter medsebojnih odnosih zaživijo intimne zgodbe posameznikov doma starejših.
Uprizoritev "večglasja" izkušenj se skozi raznolike telesne togosti, krhkosti ter izbruhe energije in otroške radoživosti prepletejo z notranjimi svetovi spominov, strahov ter hrepenenj, ki skozi interakcije in gib prikazujejo skoncentrirane življenjske povzetke, a tudi širšega pogleda na življenjsko obdobje.






