Balkanika
Balkanika je v pesmih zbrana esenca Balkanskih ljudstev
Karmina Šilec / Carmina Slovenica
Balkanska glasba je zapeljivka in poslušalca težko pusti ravnodušnega. Balkanika se zato človeka ne le dotakne, temveč ga močno objame. Telo se odzove - morda z nasmehom ali s pozibavanjem v ritmu. Je temperamentna, bistra, erotična, pogumna in širokega duha. Ljubimo jo in ona nam vrača močna čustva.
Človeški glas, povzdignjen v pesem, je mnogo bolj zgovoren kot v govoru. Izhajajoč iz tega globokega spoznanja, uvrščajo ljudstva z Balkana umetnost petja v sam vrh umetniškega izražanja. Njihov genij na tem področju – plod tisočletne zgodbe o solzah in trpljenju – se hrani iz teh korenin in vstopa v drug svet – Bizanc. Tisočletna tradicija balkanskih pesmi je opevala preizkušnje zgodovine, prepojene s krvjo, sledeč nočni mori petih stoletij pod otomanskim jarmom. S tem je bila ta vokalna
umetnost, edino svobodno izražanje, dostopno ljudem z Balkana, zaznamovana skozi stoletja. Petje izraža poseben odnos do življenja, pri katerem ni najpomembnejša melodija ali glas, temveč izkušnja in občutje, s katerim se posreduje doživetje, ki ga opisuje pesem.
Na začetku monodične, nato nenavadno diatonične, so te pesmi razvijale svojo lastno polifonijo, ki se je v 20. stoletju srečala z zahodno harmonijo. Nekaj let po vzponu t. i. world music in komercializaciji eksotične dediščine Irske, Skandinavije, Afrike, Daljnega vzhoda in vse Latinske Amerike, na čelu s Kubo, na izbirčnem zahodnem trgu se tudi na tleh južne Evrope vse bolj uveljavlja izvajanje starodavne ljudske glasbene tradicije, ki sublimira glasbene vplive celotnega območja.
Tako ta čudoviti spoj ponujamo današnjim ljubiteljem glasbe: v njem se prepletajo elementi pravljičnega arhaizma, bizantinske liturgije, junaških epov, asimetrični, svobodni ritmi,, humoresk, virtuoznih improvizacij, žalostink … Vse skupaj pa je zlito v resnične dragulje.
In kot dodatek k prejšnjim, neslišanim melodijam, ritmičnim in harmoničnim užitkom, še nekaj več: timbre! – zveneče barve, značilne za pevsko tehniko odprtih glasov, brez vibrata.
Avtorica projekta in dirigentka: Karmina Šilec
Carmina Slovenica
Vasko Atanasovski, pihala
Janez Dovč, harmonika
Goran Krmac, tuba
Nino Mureškič, Andrej Hrvatin in Damir Mazrek, tolkala
Zvezdana Novaković, solo vokal