Lutkovno gledališče Maribor

Skok na vsebino


Lutkovno gledališče Maribor - Uvodna stran

Ustanovitev in delovanje poklicnega Lutkovnega gledališča Maribor

od leta 1974 do 2010

Leta 1973 je prišlo do združitve Lutkovnega gledališča KUD Jože Hermanko in Malega gledališča lutk DPD Svoboda Pobrežje. Delovati je začelo Lutkovno gledališče Maribor v ustanavljanju. Strokovni elaborat o združitvi in ustanovitvi Lutkovnega gledališča Maribor je pripravil Tine Varl.

Zanimiva je bila njihova uprizoritev Peter in volk (režija Edi Majaron, likovna podoba Agata Freyer), ki je spomladi 1974 nastala kot poskus Slovenskih filharmonikov, da bi svojo koncertno ponudbo približali otrokom.

S sprejetjem akta o ustanovitvi delovne organizacije Lutkovno gledališče Maribor 28. decembra 1974 in vpisom v sodni register 25. julija 1975 je nastalo drugo profesionalno lutkovno gledališče v Sloveniji.

Ustanovitev Lutkovnega gledališča Maribor je pomenila pomemben korak k razcvetu slovenskega lutkarstva.

Leteča krava 1974

Otvoritev prve poklicne sezone je bila 28. novembra 1974 s premiero predstave Leteče krave režiserja in likovnega snovalca Bojana Čebulja. Bojan Čebulj je postal prvi direktor Lutkovnega gledališča Maribor (1974 do 1991).

Prvo desetletje delovanja LGM je zaznamovalo raziskovanje tehničnih zmogljivosti. Resna omejitev je bila le pri marionetah, ki jih gledališče, zaradi omejenih zmogljivosti odrskega prostora, ni moglo uprizarjati. Večina besedil, ki so jih v tem času postavili na oder, so bile lutkovne oziroma gledališke novitete, lotevali pa so se tudi evropskega železnega repertoarja. Redno zaposleni so bili takrat štirje igralci, ki so prišli iz vrst amaterskih lutkarjev. Med režiserji, ki so takrat ustvarjali v LGM, so največ predstav ustvarili Bojan Čebulj, Danilo Vranc, Tine Varl, Edi Majaron in Janez Jemec.

Zverinice iz Rezije 1975

Lutkovno gledališče Maribor se je proslavilo s televizijsko uspešnico v trinajstih epizodah Zverinice iz Rezije, posneto v sezoni 1975/76 v režiji Tineta Varla in Marjana Cigliča ter v likovni podobi Brede Varl.

Že v drugi sezoni poklicnega delovanja je igralka Petra Caserman za animacijo v predstavi Hruške gor, hruške dol (režija Edi Majaron, likovna podoba Milan Bizovičar) prejela nagrado na festivalu PIF v Zagrebu.

Pegam in Lambergar 1977

Dve leti kasneje je velik uspeh požela predstava Pegam in Lambergar (prav tako pod režisersko taktirko Edija Majarona, likovna podoba Janez Vidic), s katero so mariborski lutkarji na mednarodnem festivalu azijskih in pacifiških dežel v Tokiu zastopali takratno Jugoslavijo.

S predstavo Pegam in Lambergar so gostovali tudi na znamenitem festivalu v poljskem Bielsko Biała. Posebnost predstave je bila vloga slovenske ljudske glasbe, ki je prišla do izraza z uporabo tradicionalnih ljudskih inštrumentov.

Leta 1981 je LGM s predstavo Pravljica o mezinčku (režija in likovna podoba Bojan Čebulj) sodelovalo na prvem Bienalu jugoslovanskega lutkarstva v Bugojnu. Na drugem Bienalu so sodelovali s predstavo Lesena zgodba režiserke Jelene Sitar (likovna podoba Brane Solce), Petra Caserman pa je za vlogo Ostržka prejela zlato značko za animacijo.

V naslednjem desetletju je bilo v LGM uprizorjenih veliko besedil, ki so bila napisana posebej za lutkovno uprizoritev, nekaj pa je bilo tudi priredb poezije. Med avtorji uprizorjenih besedil je bilo veliko predstavnikov mlajše in srednje generacije slovenskih književnikov, kot so Jana Kolarič, Barbara Gregorič, Saša Jovanovič, Marjan Pungartnik in Feri Lainšček.

Žogica Marogica, lutke Antona Jezovška 1994

Na likovnem področju je LGM spet veliko sodelovalo s češkimi umetniki. V predstavi Žogica Marogica so prvič igrali s klasičnimi marionetami Antona Jezovška, ki jih je skrbno obnovil češki mojster Zdenek Bauer. V predstavah se je pogosto pojavljalo tudi senčno gledališče – kot najbolj poetično med lutkovnimi tehnologijami.

S predstavo Janeza Jemca Solza polna smeha (režija in likovna podoba Janez Jemec) iz leta 1986 so mariborski lutkarji nastopili na Festivalu otroka v Šibeniku. Veliko so gostovali po slovenskih vrtcih in pri zamejcih na avstrijskem Koroškem s predstavama O gobah, stonogi in plevelu (režija Bojan Čebulj, likovna podoba Breda Varl) ter Muc vasuje, muc se ženi (režija Tine Varl, likovna podoba Breda Varl) – to so  prevedli v nemščino in z njo gostovali tudi drugod po Avstriji.

Poletni lutkovni pristan v atriju Pokrajinskega muzeja Maribor 1994

Leta 1990 je LGM prvič organiziralo mednarodni festival Poletni lutkovni pristan, ki ostaja stalnica poletnega dogajanja v mestu.

Od leta 1991 do 1998 je bil direktor Lutkovnega gledališča Maribor Tine Varl.

Sodelovali so na svetovnem kongresu UNIMA '92 v Ljubljani in na mednarodnem lutkovnem festivalu v Celovcu s predstavo Čarobni studenec (režija Edi Majaron, likovna podoba Branko Stojaković).

Voščilo Ministrstva za kulturo ob 20. obletnici LGM

Leta 1994 so ob dvajsetletnici profesionalizacije v LGM uprizorili Žogico Marogico s takrat 40 let starimi lutkami mojstra Antona Jezovška v režiji Tineta Varla in postavili razstavo v Muzeju narodne osvoboditve.

Program Klemenčičevih dni – 1. bienala slovenskega lutkarstva – se je od 21. do 23. septembra 1994 odvil na odru Lutkovnega gledališča Maribor. Klemenčičevi dnevi so se čez dve leti preselili v Novo mesto.

Selektor Marjan Bevk je v program Klemenčičevih dni uvrstil tudi Malo čarovnico LGM (režija Katarina Zahradnikova, likovna podoba Miroslav Melena).

Stopicljaj ali zgodba o počasnem dečku 1992

Leta 1994 so lutkarji nastopali v spremljevalnem programu festivala Borštnikovo srečanje s predstavama Stopicljaj ali zgodba o počasnem dečku (režija Jelena Sitar, likovna podoba Igor Cvetko) in Mala čarovnica (režija Katarina Zahradnikova, likovna podoba Miroslav Melena).
Predstava Mala čarovnica je prejela tudi mačka iz žaklja, nagrado, ki jo na festivalu Poletni lutkovni pristan podeljuje otroška žirija.

S predstavo Regratova roža avtorja Ferija Lainščka (režija Matija Milčinski, likovna podoba Jože Lašič) so sodelovali na Tednu slovenske drame v Kranju in na mednarodnem lutkovnem festivalu PIF v Zagrebu leta 1995.

Leta 1995 mariborski lutkarji uspešno gostujejo v pobratenem mestu Greenwich v Veliki Britaniji. Župan Alojz Križman pa ob zaključku praznovanj 20-letnice celo zapoje.

Leta 1996 so lutkarji odpotovali na gostovanje v Argentino k slovenskim zdomcem s predstavama Mala čarovnica (režija Katarina Zahradnikova, likovna podoba Miroslav Melena) in Uganke, zanke … (režija Jožica Roš, likovna  podoba Breda Varl).

Leta 1996 je Lutkovno gledališče Maribor obiskal ovčar.

Tretje in četrto desetletje delovanja LGM (v. d. direktorica leta 1999 Karla Godič, direktorica od leta 1999 do 2004 Katarina Klančnik Kocutar, direktorica od leta 2004 do 2009 Breda Varl) je zaznamovalo vse pogostejše ustvarjanje domačih gledaliških režiserjev, kot so Jernej Lorenci, Diego de Brea, Andreja Kovač, Matjaž Latin, pa tudi tujih, na primer češkega režiserja Pavla Poláka, ki je že v preteklosti vzpostavil močno navezavo z LGM, in madžarskega režiserja Laszla Rumija.

Prihaja Cirkus! 1997

Zelo uspešna doma in na tujem je bila predstava Prihaja Cirkus! iz leta 1997 (režija Pavel Polák, likovna podoba Pavel Kalfus).

S predstavo Prihaja Cirkus! so mariborski lutkarji prepotovali vso Evropo, nastopili pa so tudi v Mehiki, kjer so jo odigrali v španščini. Sledile so številne nagrade. Na mednarodnem lutkovnem festivalu v Pragi so leta 2001 prejeli nagrado za najboljšo predstavo v celoti, leta 2003 so na festivalu v Sarajevu prejeli grand prix za najboljšo predstavo festivala, na festivalu v Subotici istega leta je nagrado za svojo vlogo prejela Karla Godič.

Butalci 1997

Predstava Butalci iz leta 1997 (režija Pavel Polák, likovna podoba Jaroslav Milfajt) je po gostovanjih na SLUK-u v Osijeku in Festivalu otroka v Šibeniku gostovala še na festivalu v Tajvanu.

Leta 2000 so mariborski lutkarji odstopili svojo nagrado v oddaji Petka RTV Slovenije v dobrodelne namene.

Leta 2001 je Lutkovno gledališče Maribor prvič gostilo Bienale lutkovnih ustvarjalcev Slovenije. Gostitelji so prejeli nagrado "združenih slovenskih lutkarjev" za organizacijo.

LGM je sodelovalo v tekmovalnem programu s predstavo Škrat Kuzma (režija Samo Strelec, likovna podoba Andrej Šmid), v spremljevalnem programu pa s predstavo Tri zgodbe o zajcu (režija Pavel Polák, likovna podoba Jaroslav Milfajt).

Leta 2001 so lutkarji postali "najkulturniki" po izboru novinarjev in prejeli nagrado revije Mariborčan.

Na Poletnem lutkovnem pristanu 2002 je Zlatko Bourek vodil mojstrsko delavnico z naslovom Od ena do nič. Sodelovali so udeleženci iz Avstrije, Hrvaške, Italije in Slovenije.

Tudi drugi Bienale je leta 2003 gostilo Lutkovno gledališče Maribor.

Tokrat je bila v spremljevalnem programu uprizorjena predstava LGM Marjetica in zmaj (režija Matija Milčinski, likovna podoba Tatjana Oblak Milčinski), v tekmovalnem pa predstava Krokodil Poro (režija Jernej Lorenci, likovna podoba Gregor Lorenci), ki je prejela tudi nagrado za likovno zasnovo in zasnovo scene. Zaradi prostorske stiske sta bili naslednji dve bienalni srečanji prirejeni v Kopru, peto se je leta 2009 odvijalo na avstrijskem Koroškem.

Leta 2004 je Lutkovno gledališče Maribor praznovalo tridesetletnico poklicnega delovanja.

Zverinice iz Rezije 2004

Jubilej so zaznamovali z obnovitvijo uspešnice iz sedemdesetih let Zverinice iz Rezije (režija Tine Varl, likovna podoba Marko Japelj). Kljub dolgoletnim prizadevanjem, da bi se preselili iz pretesnih prostorov na Rotovškem trgu, so mariborski lutkarji okroglo obletnico dočakali na odru nad Mariborsko knjižnico, vendar zdaj že z zagotovilom, da jim je namenjen stari minoritski samostan na Lentu, ki je bil sicer potreben precejšnje prenove, vendar je obetal neprimerno boljše pogoje za delo.

V okviru Poletnega lutkovnega pristana in Lutkovnega festivala v Nadiških dolinah v Italiji je nastala predstava z mednarodno zasedbo Princesa na zrnu graha (režija Andreja Kovač).

Leta 2005 je igralka Karla Godič prejela Glazerjevo nagrado za življenjsko delo.

Leta 2009 je na Bienalu lutkovnih ustvarjalcev Slovenije predstava Ostržek (režija Jernej Lorenci, scenografija Branko Hojnik, lutke Gregor Lorenci, kostumografija Belinda Radulović, oblikovanje svetlobe David Orešič) prejela nagrado za celostno vizualno podobo in nagrado za lutkarsko tehnologijo. Predstava Čebelica Maja (režija Ivana Djilas, likovna podoba Jelena Proković ) pa je na mednarodnem festivalu PIF v Zagrebu prejela nagrado za lutkovno tehnologijo – razdelili so si jo Ivica Bilek, Mitja Ritmanič in Jelena Proković.

Leta 2009 je direktorica in umetniška vodja postala Mojca Redjko.

Sezono 2010/2011 je Lutkovno gledališče Maribor začelo v novih prostorih v obnovljenem nekdanjem minoritskem samostanu na Lentu.

Prenovljen samostan 2010


Naša spletna stran uporablja piškotke s pomočjo katerih omogoča uporabo vtičnikov družbenih medijev, izboljšuje in prilagaja uporabniško izkušnjo ter analizira promet. Potrdite, da se strinjate z njihovo uporabo.

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za sporočilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list 109/2012, v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati na začetku leta 2013 ter je prinesel nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki (angleško cookies) so kratke tekstovne datoteke, ki se lahko razpošiljajo in shranijo na vašem računalniku, pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi, ki dostopa do spletnih strani po internetu. Piškotke lahko uporabimo pri zbiranju informacij o načinu, kako uporabljate neko spletno stran, in posledično pri prilagajanju vsebin spletne strani ob vašem naslednjem obisku, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša. V piškotku je običajno zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče neko spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Uporaba piškotkov na spletu ni nič novega. Več informacij o piškotkih lahko najdete na spletni strani www.aboutcookies.org, kjer so tudi navodila, kako jih pobrišete.

Vrste piškotkov

Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotkov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, varnost ...).

Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke o tem, kaj uporabniki delajo na spletni strani, z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, po katerih bi lahko identificirali uporabnika.

Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (uporabniško ime, jezik, regijo ...) ter zagotavlja napredne, uporabniku prilagojene funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletni strani.

Piškotki za usmerjanje

Piškotki za usmerjanje so povezani s storitvami tretjih oseb (npr. oglaševalska in družabna omrežja), na primer gumba "Všečkaj" in "Deli z ostalimi". Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletu. Te piškotke urejajo in gostijo tretje osebe.

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Ime piškotka Avtor Opis
bcms_cookie_accepted
bcms_cookie_declined
LG Maribor Ta piškotka beležita vašo izbiro glede uporabe piškotkov na naši spletni strani.
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
Google Analytics Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Google Analytics (orodje za spletne analitične podatke podjetja Google).
Google Analytics politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Google Analytics (opt-out)
__utma
__utmz
SID
LOGIN_INFO
use_hotbox
PREF
SSID
HSID
watched_video_id_list
demographics
VISITOR_INFO1_LIVE
YouTube Te piškotke nastavi videopredvajalnik YouTube.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
_ga
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
SC
PREF
HSID
SSID
APISID
SAPISID
SNID
NID
GoogleAccountsLocale_session
AnalyticsUserLocale
GAPS
Google Maps Te piškotke nastavi zemljevid Google Maps.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google

Nadzor piškotkov

Shranjevanje in upravljanje piškotkov je pod popolnim nadzorom brskalnika, ki ga uporablja uporabnik. Brskalnik lahko shranjevanje piškotkov po želji omeji ali onemogoči. Piškotke, ki jih je brskalnik shranil, lahko tudi enostavno izbrišete – za več informacij obiščite spletno stran www.aboutcookies.org. Vašo odločitev glede uporabe piškotkov na tej spletni strani vedno lahko spremenite s klikom na povezavo Piškotki.

Upravljalec piškotkov

Lutkovno gledališče Maribor.