Apokaliptična mesečina

Ponedeljek, 15. december 2014

20. decembra ob 19. in 21. uri


APOKALIPTIČNA MESEČINA-
 avtorski projekt Mateje Kokol in Larise Javernik

    Besedilo: Larisa Javernik po motivih pesniške zbirke F. G. Lorca – Pesnik v New Yorku
    Režija: Mateja Kokol
    Dramaturgija: Larisa Javernik
    Scenografija: Karin Rožman
    Gibalna podoba: Ivan Mijačević
    Nastopata: Benjamin Krnetić, Robert Korošec

 

Junija 1929 se je Federico Garcia Lorca umaknil v New York. Takrat je bil doma že slaven in o njem se je pričelo govoriti kot o ciganskem pesniku. Takrat je tudi že izšel film Luisa Buñuela in Salvadorja Dalíja Andaluzijski pes v katerem se je prepoznal. Mesto v katerega se je zatekel pa mu ni ponudilo zatočišča, ki ga je iskal. New York kot mesto-svet se mu je pokazal kot prazna, megalomanska, mehanična, izkrivljena, pohabljena in samotna mašina, sistem, ki požira ljudi, jih naredi votle in jih sili, da živijo drug mimo drugega kot olupki, ostružki in sence samih sebe. Nad takim dehumaniziranim, pretencioznim, nespečim mestom, ki se je zoperstavilo vsemu prvobitnemu, ves čas straši moreča luna, ki napoveduje propad vsega nenaravnega. Meso mesta je našel samo še na obskurnih ulicah Harlema, v glasbi in plesu črnskega prebivalstva. Tam se je čutil domačega, v njih je našel svoje andaluzijske cigane in v njihovi usodi videl svojo usodo. Zbirka Pesnik v New Yorku je izšla šele leta 1940, štiri leta po tistem, ko so ga ustrelili in njegovo truplo odvrgli v neoznačen grob. Newyorške pesmi so njegove najbolj intimne, tu se veliko manj skriva in si dovoli, da spregovori skozi univerzum mesta v katerega je projiciral vsa svoja prevpraševanja in bolečino. Brez poveličevanja razuma je v obliki pesniških podob ustvaril manifest samote trpečih in ponižanih ostankov človeštva. Na podoben način svoj svet gradi Apokaliptična mesečina. Temelj vseskozi ostaja zbirka Pesnik v New Yorku, ki se dialoško spogleduje z drugim pesniškim glasom. V prostoru nespečih, olupljenih ljudi se tako znajdeta dva lika, dva, eno ali dvoje, ki želita vsak na svoj način artikulirati svojo zgodbo, svojo praznino in svoj univerzum. Oba utrujena, oba zaznamovana, sama v času, ko je nebo prazno, svet je prazen, prevelik in neposlušen, spanca ni, ni počitka, vse se ponavlja. Črpata lahko samo iz sebe in drug iz drugega; kot nasprotnika ali kot prijatelja. Le tako lahko najdeta primerno orodje, da zgradita uspavanko, ki bo prinesla spanec, pomiritev, nov začetek. Nič drugega ni ostalo. Ne racio, ne velikopotezna dejanja, samo meso in kri lahko ponovno sešije ostanke človeštva. Svet se je slekel do svojega bistva. Kaj je tisto kar bo ostalo? Ker bo. Vse bo. 

Larisa Javernik Predstava je nastala v sodelovanju Gleja, Lutkovnega gledališča Maribor, Društva Pekinpah in Ministrstva za kulturo.

Apokaliptična mesečina
Apokaliptična mesečina